Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (otwiera się w nowej karcie)

Pracujesz na zleceniu lub B2B? Sprawdź, może to umowa o pracę.

Zaznacz opcje, które najlepiej opisują Twoją codzienną pracę. Odpowiedz na kilka pytań i sprawdź, czy Twoje warunki zatrudnienia mogą wskazywać na stosunek pracy.

Kalkulator korzyści

Ile wolnego daje Ci umowa o pracę? Odpowiedz na trzy pytania, a policzymy to za Ciebie.

Sprawdź, ile wolnego Ci przysługuje

Wybierz odpowiedzi. Zajmie to mniej niż minutę.

  1. Przesuń suwak albo wpisz liczbę lat.

    *Na umowie o pracę, umowie zlecenia, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą lub inne formy zatrudnienia uwzględnione w art. 302 Kodeksu pracy.

  2. Jakie masz wykształcenie?
  3. Czy masz dzieci?

Zobacz spot kampanii

Korzyści z UoP

Plakat kampanii: Święty spokój po godzinach pracy? Na etacie czas wolny jest Twój.

Prawo do czasu dla siebie

(Art. 132-133 Kodeksu pracy)

Kodeks pracy określa normy czasu pracy oraz gwarantuje pracownikom minimalne okresy odpoczynku dobowego i tygodniowego. Pracodawca ma obowiązek planować czas pracy z uwzględnieniem tych zasad oraz przekazywać Ci rozkład czasu pracy z odpowiednim, co najmniej jednotygodniowym, wyprzedzeniem. Dzięki temu zasady wykonywania pracy, dni wolne i okresy odpoczynku są objęte ochroną Kodeksu pracy.

Plakat kampanii: 4 dni z kumplami w górach. Wszystkie płatne.

Prawo do chilloutu

(Art. 152 i 154 Kodeksu pracy)

Umowa o pracę gwarantuje Ci prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego. W zależności od stażu pracy przysługuje Ci 20 lub 26 dni urlopu rocznie. Chcesz wyjechać w góry, zaplanować city break albo po prostu odpocząć w domu? Ustal termin z pracodawcą, złóż wniosek urlopowy i po jego akceptacji korzystaj z czasu wolnego. Prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego nie można się zrzec, a pracodawca ma obowiązek Ci go udzielić w dogodnym dla dwóch stron czasie.

Plakat kampanii: Koniec tygodnia? Weekend należy do Ciebie.

Prawo do wolnej głowy

(Art. 132-133 Kodeksu pracy)

Kodeks pracy gwarantuje pracownikom na etacie co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym tygodniu. Oznacza to, że organizacja czasu pracy musi uwzględniać ustawowe okresy odpoczynku. Czas przeznaczony na pracę i czas przeznaczony na regenerację są objęte zasadami określonymi w przepisach prawa pracy. Niezależnie od przyjętego rozkładu czasu pracy jako pracownik na etacie korzystasz z minimalnych gwarancji odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Plakat kampanii: Wyjątkowy dzień? Masz na to dodatkowy urlop.

Prawo do najważniejszych chwil

(§ 15 i 16 rozporządzenia z 15 maja 1996 r. Dz.U. z 2014 r. poz. 1632)

Są chwile, w których sprawy rodzinne wysuwają się na pierwszy plan. Bierzesz ślub? Rodzi Ci się dziecko? Przepisy prawa pracy przewidują w takich sytuacjach dodatkowe zwolnienie od pracy. Do dwóch dni zwolnienia przysługuje także w związku ze śmiercią i pogrzebem bliskich osób, w zależności od stopnia pokrewieństwa. To tzw. urlop okolicznościowy. Jest płatny i nie pomniejsza puli urlopu wypoczynkowego, dzięki czemu możesz skorzystać z tego uprawnienia niezależnie od przysługującego Ci urlopu wypoczynkowego.

Plakat kampanii: Tryb samolotowy włączony. Na urlopie możesz się wyłączyć.

Prawo do resetu

(Art. 152, 154 i 302 Kodeksu pracy)

Urlop to czas na Twoje pasje, bliskich i regenerację. Ale czy wiesz, że Twój staż pracy ma znaczenie także dla wymiaru urlopu wypoczynkowego? Dlatego przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ustawa stażowa pozwala od tego roku wliczać do stażu pracy również okresy wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli dziś pracujesz na etacie, a wcześniej zdobywałeś doświadczenie zawodowe w innej formie, teraz może ono dać Ci większy wymiar urlopu wypoczynkowego.

Plakat kampanii: Kolejny dzień w łóżku? Na płatnym L4 zdrowiejesz bez strachu o pracę.

Prawo do regeneracji

(Art. 92 i 41 Kodeksu pracy)

Gorączka, kaszel, organizm mówi „stop”? Z umową o pracę nie musisz wybierać między zdrowiem a utratą dochodu. Kiedy choroba nie pozwala Ci pracować, korzystasz z płatnego zwolnienia lekarskiego. Zwykle otrzymujesz wtedy 80% podstawy wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku, a w szczególnych sytuacjach, np. podczas ciąży, nawet 100%. Nie musisz martwić się o każdy dzień nieobecności. Prawo co do zasady chroni Cię również przed wypowiedzeniem umowy podczas choroby. Możesz odetchnąć i w spokoju wracać do zdrowia.

Plakat kampanii: Potrzebujesz czasu na to, co naprawdę ważne? Masz go z umową o pracę.

Prawo do troski

(Art. 173¹ Kodeksu pracy)

Kiedy ktoś bliski potrzebuje Twojej pomocy, praca nie musi stać na przeszkodzie. Prawo zapewnia Ci 5 dni urlopu opiekuńczego w roku. Możesz wykorzystać je, by zaopiekować się chorym dzieckiem, rodzicem, małżonkiem lub osobą, z którą mieszkasz, jeśli z poważnych względów medycznych potrzebuje Twojego wsparcia. Urlop jest bezpłatny, ale nie pomniejsza Twojego urlopu wypoczynkowego i wlicza się do stażu pracy. W trudnych chwilach możesz być blisko tych, którzy Cię potrzebują.

Plakat kampanii: Plany na przyszłość? Z umową o pracę wiesz, na czym stoisz.

Prawo do planów

(Art. 29, 30 i 36 Kodeksu pracy)

Własne mieszkanie, kredyt, założenie rodziny, a może zupełnie inne plany? Łatwiej myśleć o przyszłości, kiedy wiesz, na czym stoisz tu i teraz. Umowa o pracę daje Ci jasno określone zasady: znasz swoje wynagrodzenie, wymiar czasu pracy i warunki zatrudnienia. A jeśli przychodzi czas na zmianę, obowiązują określone prawem zasady wypowiedzenia warunków pracy lub rozstania z pracodawcą, w tym okresy wypowiedzenia umowy o pracę. Etat zapewnia Ci przewidywalne reguły, dzięki którym możesz pewniej podejmować decyzje i planować przyszłość.

Plakat kampanii: Pierwsze słowa, pierwsze kroki. Jesteś przy tym, a etat na Ciebie czeka.

Prawo do urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego

(Art. 180, 182¹ᵃ, 186 i 186⁸ Kodeksu pracy)

Pierwszy uśmiech, pierwsze słowo, pierwszy samodzielny krok. Są chwile, których nie da się przeżyć drugi raz. Z umową o pracę możesz dać dziecku tyle ciepła, troski i uwagi, ile potrzebuje, bez konieczności rezygnowania z zatrudnienia. Nie musisz wybierać między bliskością a karierą.

Urlop macierzyński to 20 tygodni przy jednym dziecku. Urlop rodzicielski to nawet 41 tygodni do podziału między rodziców, z zasiłkiem wynoszącym zwykle 70% podstawy wynagrodzenia. A jeśli chcesz zostać z dzieckiem dłużej, możesz skorzystać z urlopu wychowawczego, nawet do 36 miesięcy. Jest bezpłatny, ale podczas obu urlopów prawo chroni Twoje zatrudnienie.

Plakat kampanii: Najważniejszy etat masz teraz w domu. Ten w pracy cierpliwie zaczeka.

Prawo do płatnego urlopu ojcowskiego

(Art. 182³ Kodeksu pracy)

Zamiast ukradkiem zerkać w służbowego laptopa, możesz po prostu być w 100% obecny. Z umową o pracę zyskujesz bezcenny spokój ducha i skupiasz się na budowaniu więzi. A praca na Ciebie czeka.

Zgodnie z prawem przysługują Ci 2 tygodnie urlopu ojcowskiego, płatnego w 100%, a także możliwość przejęcia od partnerki części urlopu macierzyńskiego. Możesz też skorzystać z urlopu rodzicielskiego. Przez cały okres trwania tych urlopów prawo chroni Cię przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Gdy zdecydujesz się wrócić do pracy, pracodawca ma obowiązek dopuścić Cię do zadań na dotychczasowym, a jeżeli to nie jest możliwe - na równorzędnym stanowisku. A jeżeli wszystkie osoby na Twoim stanowisku dostały w międzyczasie podwyżkę - ona również się Tobie należy.

Korzyść 2 z 10

Umowa o pracę to więcej,
niż widzisz na koncie.